غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سه شنبه, 17 مهر 1397 13:15

درس هایی از غدیر / وفا، جعفر

درس هایی از غدیر

نویسنده: وفا، جعفر؛

مهر و آبان 1390 - شماره 32 (12 صفحه - از 24 تا 35)

این مقاله به برخی از درس‌های غدیر همانند انتصاب الهی امام علی( به مسند امامت می‌پردازد. ولایت حضرت علی( همان ولایت و سرپرستی خدا و رسول اوست.

غدیر با اعمال دهگانه‌اش، از اعیاد مهم اسلامی است و جایگاه خاصی در میان مسلمانان دارد. ولایت علی( مشتمل و متمم نعمت دین و معیار وحدت مسلمانان است. سپاسگزاری عملی( شرط اولیه، تداوم نعمت ولایت است.این مقاله به برخی از درس‌های غدیر همانند انتصاب الهی امام علی( به مسند امامت می‌پردازد. ولایت حضرت علی( همان ولایت و سرپرستی خدا و رسول اوست. غدیر با اعمال دهگانه‌اش، از اعیاد مهم اسلامی است و جایگاه خاصی در میان مسلمانان دارد. ولایت علی( مشتمل و متمم نعمت دین و معیار وحدت مسلمانان است. سپاسگزاری عملی( شرط اولیه، تداوم نعمت ولایت است.


خلاصه ماشینی:"بنابراین، رهبری امت اسلام پس از رسول خدا( انتصابی است یعنی شخص معینی به دستور خدا و با انتخاب او باید به این مقام منصوب شود چنان‌که پیامبر اکرم( پیوسته و با تأکید و تکرار این موضوع را بیان می داشت از جمله : هنگامی که پیامبر اسلام را به قبیلة عامر بن صعده عرضه کرد و از آنان خواست که مسلمان شوند، رئیس قبیلة آنها گفت:

اگر ما از تو پیروی کردیم و تو پیروز شدی و مکتبت برقرار شد آیا پس از خود کار را به ما وامی‌گذاری و رهبری مردم بر عهده ما می‌شود؟ پیامبر( فرمود: ان الامر الی الله یضعه حیث یشاء. گرچه برخی مولا و ولی را به معانی یاری و نصرت و دوستی و محبت می‌گیرند تا شاید از این راه پیام غدیر را محدود و حق ولایت و امامت را از علی( سلب کنند در حالی که اگر به موضوع دقیق بنگریم و قرائن مکانی، زمانی، کلامی و مقتضای مقام و موقعیت رسول خدا و علی( را در نظر بگیریم یقین خواهیم کرد که مقصود از مولا، همان حکومت و سرپرستی است نه دوستی و نصرت؛ 31 زیرا: الف ـ جمله‌ای که پیامبر در اول خطبه از مردم پرسید که آیا من برای شما برتر از خود شما نیستم؟ و برای شما ولایت ندارم؟ همین قرینه است که مقصود از جمله

«هر که من مولای او هستم این علی مولای او است» یعنی هر کس که من باید همه کارهای او را تدبیر کنم این علی هم برای او همین گونه است."

 جهت مشاهده متن کامل مقاله کلیک کنید...

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر