غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نتايج حاصل از بخش اول خطابه پيامبر

باسمه تعالي

نتايج حاصل از بخش اول خطابه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در روز غدير

 

1. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در خطابه ي خود در روز غدير، براي بيان پيام غدير يعني« مَن كُنتُ مَولَاه فَهَذَا عَلِيٌّ مَولَاه»، حدود يكصد و ده جمله ي توحيدي بيان مي نمايند. به راستي غرض از بيان اين درس هاي توحيدي چيست؟
آن حضرت در حمد و ثناي خود و فرازهاي اولين خطابه، به بيان توحيد و صفات حضرت حقّ مي پردازد و مخاطب يكصد و بيست هزار نفري خود را آماده مي نمايد تا فرمان الهي كه همان اعلان ولايت است را در جمله زيباي «مَن كُنتُ مَولَاه فَهَذَا عَلِيٌّ مَولَاه » به آنها ابلاغ فرمايد.
اعلان ولايتي كه با توحيد و عقائد آنها گره خورده و قبولي اعمال آنها منوط به پذيرش اين پيام آسماني مي باشد؛ زيرا همه اصول اعتقادات اسلام از جمله توحيد با ولايت علي (عليه السلام) معنا پيدا كرده و خدا از آن راضي خواهد بود، چنانچه در روز غدير فرمود: « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا » (1).

امام هادي (عليه السلام) در زيارت جامعه كبيره چه زيبا فرموده اند:« مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ‏ وَحَّدَهُ‏ قَبِلَ‏ عَنْكُمْ‏ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُم‏» هركس كه اراده خداشناسي كرده و شوق لقاي خدا در دل داشته باشد، با پيروي شما آغاز بايد كند و هركس خدا را به يگانگي شناخت، به تأييد او شناختش قبول مي گردد و هركس بخواهد رو به سوي خدا كند، بايد به شما توجه نمايد.

2. عقائد توحيدي را بايد از قرآن و خاندان عترت گرفت و رجوع به عقل كل ـ يعني پيامبر صلي الله عليه و آله ـ توصيه شده است.
براي گرفتن عقائد بايد به كتاب و سنت رجوع شود، همانگونه كه پيامبرصلي الله عليه و آله در متن خطبه سفارش به آن فرموده و از رجوع به يكي و كنار گذاشتن ديگري، بر حذر داشتند. و از چيز سومي هم به نام عقل نام نبرده اند.
امروزه از ميان هفتاد و سه فرقه بعد از غدير تنها يك فرقه ناجيه است، فرقه اي كه اصول و فروع دين خود و همه معارف را از تبيين كنندگان قرآن يعني معصومين عليهم السلام بگيرد و اعتماد بر عقول ناقصه ننمايد. امّا متاسفانه ريشه هاي انحرافي اعتقادات از روز تشكيل شواري سقيفه شروع شد و با غصب خلافت علي عليه السلام و كنار گذاشتن آن حضرت هفتاد و دو فرقه انحرافي پايه ريزي گرديد.
امام سجاد عليه السلام مي فرمايد: « إِنَ‏ دِينَ‏ اللَّهِ‏ لَا يُصَابُ‏ بِالْعُقُولِ‏ النَّاقِصَةِ وَ الْآرَاءِ الْبَاطِلَةِ وَ الْمَقَايِيسِ الْفَاسِدَةِ وَ لَا يُصَابُ إِلَّا بِالتَّسْلِيمِ فَمَنْ سَلَّمَ لَنَا سَلِمَ وَ مَنِ اهْتَدَى بِنَا هُدِي» (2)
دين خدا با عقل هاي ناقص و آراي باطل و قياس هاي بي اساس، به دست نمي آيد، بلكه تنها با تسليم محض حاصل مي گردد. پس هركس تسليم ما شود، از انحراف در دين سالم مي ماند و هركس به ما اقتدا كند، هدايت مي يابد.

3. پس از نبوت درس توحيد و خداشناسي تعطيل نمي شود و علي عليه السلام و يازده جانشينشان در مقام امام، معلمان توحيد مي باشند.
حضرت علي عليه السلام مي فرمايند:
«نحن الشعار و الاصحاب و الخزنه و الابواب و لاتؤتي البيوت الا من ابوابها. فمن اتاها من غير ابوابها سمي سارقاً»
ما اهل بيت پيغمبر صلي الله عليه واله به منزله ي جامه وپيراهن تن رسول خدا صلي الله عليه و آله (يعني نزديكان و محرمان اسرار و خاصان آن حضرت) و ياران راستين و خزانه داران و درهاي علوم پيامبريم و تنها راه صحيح ورود به خانه، ورود از در است و كسي كه از غير درها وارد شود، دزد ناميده مي شود. (3)
و باز مي فرمايند:
مَنْ‏ أَخَذَ دِينَهُ‏ مِنْ‏ أَفْوَاهِ‏ الرِّجَالِ‏ أَزَالَتْهُ الرِّجَالُ وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنَ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ وَ لَمْ يَزُل‏
هركس دين خود را از دهان مردم بگيرد، مردم او را ار دين خارج مي كنند. و هركس دين خود را از كتاب و سنّت بگيرد، كوه ها زايل مي شوند ولي او ثابت قدم و استوار مي ماند. (4)
همچنين مي فرمايند:
«يا كميل، لا تأخذ الا عنا تكن منا» اي كميل، (دين و علوم و معارف را ) تنها از ما فراگير تا در زمره ي ما و تحت ولايت ما باشي. (5)

4. آموزگار دين، آخرين درس خداشناسي خود را همراه با معرفي علي عليه السلام قرار مي دهد.
پيامبرصلي الله عليه و آله در طول رسالت توحيدي بيست و سه ساله خود، براي مردمي كه در زمان جاهليت دختران خود را زنده به گور كرده و بر بت هاي ساخته دست خود سجده نموده و از آنها درخواست كمك مي كردند، همواره به فضائل علي عليه السلام اشاره نموده و در روز غدير نيز خلاصه اي از آنچه در طول زحمت بيست و سه ساله براي امت بيان نموده بودند را بكجا تبيين كردند.
فرازي از خطابه غدير گواه اين مطلب است كه علي عليه السلام در تمام دروس خدا شناسي با پيامبر صلي الله عليه وآله بوده و اول ايمان آورنده به رسالت توحيدي آن حضرت مي باشد.
رسول اكرم در خطابه ي غدير مي فرمايند:
«اول من آمن بالله و رسول، لم يسبقه الي الايمان بي احد» علي عليه السلام اول كسي است كه به خدا و رسولش ايمان آورده و هيچ كس در ايمان به من بر او سبقت نگرفت.
«اول الناس صلاه و اول من عبد الله معي» علي عليه السلام اولين مردم در نماز گزاردن، و اول كسي است كه با من خدا را عبادت كرد.

5. شخصيتي بايد علي عليه السلام را معرفي نمايد كه در مقام عبوديت بالاترين رتبه را دارد.
بخش اول خطابه غدير از لسان هرشخصيتي الهي صادر نمي گردد، خداوند براي معرفي علي عليه السلام از بالاترين عبد صالح خود استفاده مي كند، رسول خدا صلي الله عليه و آله كه برگزيده از بين تمام انبياء الهي و در خدا پرستي يگانه دهر است ، در انجام اين وظيفه الهي، ابتدا عبوديت خويش را در مقابل حضرت باري تعالي اين گونه بيان مي نمايد : «اسمع لامره و اطيع و ابادر الي كل ما يرضاه و استسلم لما قضاه رغبه في طاعته و خوفاً من عقوبته». دستور او را گوش مي دهم و اطاعت مي نمايم و به آنچه او را راضي مي كند مبادرت مي ورزم و در مقابل مقدرات او تسليم مي شوم به عنوان رغبت در اطاعت او و ترس از عقوبت او.

منبع:

1.    سوره مائده آيه 3
2.    كمال الدين 1/324 حديث 9
3.    نهج البلاغه خطبه 154، بحارالانوار 29/600، وسائل الشيعه 27/134
4.    روضه الواعظين 1/22، وسائل الشيعه 27/132
5.    تحف العقول، 171، بحار الانوار 74/269 حديث 1

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر