غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یکشنبه, 10 دی 1396 13:34

حضرت علی علیه السلام در چه فضایلی اولین بودند؟

پرسش:

حضرت علی علیه السلام در چه فضایلی اولین بودند؟

پاسخ:

امیر المومنین علی (علیه السلام) بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در همه کمالات و ویژگی هایی که هر جانشین پیامبری باید داشته باشد، بر همه تفوّق و برتری داشتند.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در خطابه غدیر به این مسأله چندین بار تصریح فرموده اند.

«مَعَاشِرَ النَّاسِ فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللَّه‏» (۱)
ای مردم! علی (علیه السلام) را برتری دهید که خدا او را برتر گردانیده است.

در جای دیگر از خطابه بیان روشن تری ایراد فرمودند:

«مَعَاشِرَ النَّاسِ فَضِّلُوا عَلِیّاً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدِی مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى بِنَا أَنْزَلَ اللَّهُ الرِّزْقَ وَ بَقِیَ الْخَلْق‏». (۲)
ای مردم! علی (علیه السلام) را برتر بدانید، زیرا او پس از من، از همه زنان و مردان بافضیلت تر است، مادامی که خداوند روزی رسان است و خلق باقی است.
البته بنابر روایات متعدّد، ما شیعیان باور داریم که وجود نازنین جناب ختمی مرتبت حضرت محمد و امیرالمومنین و حضرت زهرا و حسَنَین (علیهم صلوات الله اجمعین) و نُه فرزند ایشان، برترین مخلوقات جهان هستند و کسی - حتّی انبیا و اوصیای سلف - در فضیلت به این ها نمی رسد و این بحث از محدوده سوال شما خارج است و در فرصتی دیگر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

امّا این که برتری امیرالمومنین علی (علیه السلام) در چه موضوعاتی بوده است، مطالعه روایات زیر جواب شما را خواهد داد:

- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ عَلِیّاً أَوَّلُکُمْ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ أَقْوَمُکُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ أَوْفَاکُمْ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَعْلَمُکُمْ بِالْقَضِیَّهِ وَ أَقْسَمُکُمْ بِالسَّوِیَّهِ وَ أَرْحَمُکُمْ بِالرَّعِیَّهِ وَ أَفْضَلُکُمْ عِنْدَ اللَّهِ مَزِیَّهً [حُرْمَهً]». (۳)
ای مردم! همانا علی اولین کسی است که از بین شما به خدا ایمان آورد، پایدارترین فرد به دستور خداست، وفادارترین شما به عهد خدا، داناترین شما به قضاوت، بهترین تقسیم کننده به تساوی، مهربان ترین شما به مردم و زیردستان و بیشترین مزیّت و حرمت را نزد خداوند دارد.

- در خطابه غدیر حضرت از جمله فرموده اند:

«مَعَاشِرَ النَّاسِ هَذَا عَلِیٌّ أَنْصَرُکُمْ لِی وَ أَحَقُّکُمْ بِی وَ أَقْرَبُکُمْ إِلَیَّ وَ أَعَزُّکُمْ عَلَیَّ». (۴)
ای مردم! این علی است که از همه شما بیشتر مرا یاری کرده است و سزاوارتر از همه شماهاست و نزدیکترین فرد به من است و کسی همچون او برایم عزیز نیست.

- برای مطالعه بیشتر در شناخت اولین های حضرت به روایت ابوذر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رجوع کنید و در ما در پایین بخشی کوتاه از آن را ذکر می کنیم:

« ... یَا أَبَا ذَرٍّ هَذَا الْإِمَامُ الْأَزْهَرُ وَ رُمْحُ اللَّهِ الْأَطْوَلُ وَ بَابُ اللَّهِ الْأَکْبَرُ فَمَنْ أَرَادَ اللَّهَ فَلْیَدْخُلْ مِنَ الْبَابِ یَا أَبَا ذَرٍّ هَذَا الْقَائِمُ بِقِسْطِ اللَّهِ وَ الذَّابُّ عَنْ حَرِیمِ اللَّهِ وَ النَّاصِرُ لِدِینِ اللَّهِ وَ حُجَّهُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ فِی الْأُمَمِ کُلِّهَا کُلُّ أُمَّهٍ فِیهَا نَبِی‏ ...». (۵)
ای اباذر! این نورانی ترین امام و بلندترین نیزه خدا و دروازه بزرگ خداست، هرکسی خدا را اراده کرده است، باید از این در وارد شود.
ای اباذر! این قیام کننده به عدالت خدا و دفاع کننده از حریم خدا و یاری کننده دین خدا و حجّت خدا بر خلقش در همه امّت ها یعنی هر أمّتی که در آن پیامبری بوده است، می باشد.  

پی نوشت ها:

۱. الاحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج ‏۱، ص ۶۰
۲. همان
۳. تفسیر فرات الکوفی، ص ۳۹۳
۴. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج ‏۱، ص ۶۱
۵. تفسیر فرات الکوفی، ص۳۷۱

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر