غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
پنج شنبه, 07 دی 1396 11:52

چرا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به صورت کتبی نوشته هایی به امام علی...

پرسش:

چرا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به صورت کتبی نوشته هایی به امام علی (علیه السلام) ندادند تا بعد ازایشان به امامت برسند؟

پاسخ:

باتوجه به آنچه در علم خداوند در مورد توطئه منافقین بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله بود، خداوند باری تعالی به خاطر اتمام حجت و خنثی نمودن نقشه ی آنها با یک مدیریت قوی و واقعه استثنائی سه روزه ی تاریخی غدیرخم را پیاده نمود، و با خطیبی توانا و بی نظیر مثل پیامبر صلی الله علیه و آله با محلی مخصوص و حضور یکصد و بیست هزار نفر مخاطب، و با منبری استثنایی با دو خطیب یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و همراه با حضرت جبرئیل علیه السلام، و بسیاری دیگر از اعجازهای این واقعه، خداوند کاری نمود که اگر امروز کسی هم بخواهد منکر این واقعه بشود نمی تواند. حال به نظر شما یک دست نوشته بالاتراست یا خود واقعه تاریخی؟
و اما پاسخ دوم اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله در لحضات آخر عمر شریفشان درخواست کاغذ و قلم نمودند:
«ائْتُونِی بِدَوَاهٍ وَ کَتِفٍ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدا؛ برایم کاغذ ودوات بیاورید تا چیزی بنویسم که پس از من تا ابد گمراه شوید.»
فَقَالَ لَهُ عُمَرُ ارْجِعْ فَإِنَّهُ یَهْجُر ... حسبنا کتاب الله؛ اما عمر بن الخطاب گفت: برگرد این مرد هذیان می گوید، کتاب خدا ما را بس است. (صحیح بخاری/ ج ۱/ ص۲۲؛ بحارالانوار/ ج ۲۲/ ص ۴۶۸)
اما پاسخ سوم اینکه: بنا به فرض اگر دست نوشته و سندی هم پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد خلافت حضرت علی علیه السلام نوشته باشند، از کجا معلوم توسط منافقین از بین نرفته باشد؟!
زیرا تاریخ گواهی می دهد که ابابکر وقتی خودش سندی را مبنی بر رد فدک به فاطمه زهرا سلام الله علیها نوشت، عمر بن خطاب آن را در کوچه از دست ایشان گرفت و پاره نمود و به صاحب سند جسارت کرده و سیلی زد. حال از شما سئوال می کنیم که: آنهایی که به سند کتبی خود رحم نکردند چگونه اگر پیامبر صلی الله علیه و آله دست نوشته ای هم در مورد وصایت و خلافت مولا علی علیه السلام می نوشت قطعاً آنها متعرض می شدند. (شرح نهج البلاغه ابن ابی ا لحدید/ ج ۱۶/ ص ۲۷۴؛ بیت الاحزان/ ص ۱۵۸)
بنابراین آنچه که خداوند باری تعالی در مورد خلافت و وصایت بلافصل حضرت علی علیه السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله انجام داد این بود که واقعه ی غدیرخم سندی باشد محکم و قوی که به هیچ عنوان در طول تاریخ توسط معاندین و مخالفین قابل انکار، پاره شدن و سوزاندن نباشد.

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر