غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چهارشنبه, 02 اسفند 1396 13:15

14 روز تا غدير (روز شمار غدير)

آيا ميدانيد منتظران ظهور، روزگار تجلي عدالت غدير را روزشماري مي كنند؟

در زمان خلافت عثمان به خاطر بي‏ عدالتي‏ ها و تبعيض ‏ها كه توسط وي صورت پذيرفت، موج نارضايتي بين مردم بالا گرفت، در حدي كه مردم اقدام به كشتن او نمودند. بعد از كشته شدن عثمان، در صدد برآمدند كه با اميرالمومنين‏ (عليه السلام) بيعت نمايند. حُسن اتفاق عجيبي كه در تكرار تاريخ رخ داده آن است كه جريان غدير خم و ابلاغ امامت از سوي پيامبر اكرم‏ (صلي الله عليه وآله)، در روز ۱۸ ذي حجه بوده است، و بعد از گذشت ۲۵ سال از اين واقعه، پيشامد قتل عثمان و درخواست بيعت مردم با اميرالمومنين‏ (عليه السلام) به عنوان خليفه مسلمين، نيز مصادف با همين روز يعني ۱۸ ذي حجه بوده است.

سرانجام آن حضرت با اصرار و بيعت آزادانه امت اسلامي روي كار آمد، اما از همان ابتداي خلافت و امامت جامعه اسلامي، بارها فرمود: مرا رها كنيد و سراغ ديگري برويد، چرا كه اگر من وزير شما باشم بهتر از آن است كه امير شما باشم، زيرا كه اگر امارت را بپذيرم اسلام واقعي را كه متخذ از قرآن و سنت نبوي و اجتهاد خودم است، به طور حقيقي به اجرا خواهم گذاشت و ملاحظه كسي را نخواهم كرد، و همه حقوق تضييع شده را به مالكان اصلي‏شان بر خواهم گرداند، اگرچه در كابين همسرانتان باشد. «والله لو وجدته قد تزوج به النساء، و ملك به الاماء، لرددته»(۳۲۵):

«به خدا سوگند! آنچه از عطاياي عثمان و آنچه بيهوده از بيت المال مسلمين به اين و آن بخشيده - اگر بيابم - به صاحبش باز مي‏گردانم؛ اگرچه زناني را به آن كابين بسته و يا كنيزاني را با آن خريده باشند»!

آن حضرت از همان آغاز حكومتش به شعارهاي خود جامه عمل پوشاند و عدالت را پايه و مبناي كار خود قرارداد. و به قول مورخان: «قسم بالسويه و عدل في الرعيه».(۳۲۶)

اميرالمومنين‏ (عليه السلام) به خاطر اجراي دقيق عدالت، در محراب عبادت به شهادت رسيد. عدالت آن حضرت زبان زد عام و خاص شده و پس از آن حضرت هم ديگر، جامعه رنگ و بوي عدالت را آن گونه كه بايد و شايد به خود نديد، تا زماني كه خداوند اراده كند و عدالت گستر جهان، حضرت بقيه الله الاعظم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تشريف فرما شوند و جهان را پر از عدل و داد نمايند.

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر