چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 09 مهر 1397 06:27

فرهنگ و آموزه های غدیر / طهمزی، ایوب

فرهنگ و آموزه های غدیر

نویسنده: طهمزی، ایوب؛

بهار 1395، دوره اول - شماره 1 (4 صفحه - از 1 تا 4)

واقعه غدیر یک مکتب انسان ساز است که آرمان های انسانی بخوبی در آن تبلور یافته است و راه هدایت از گمراهی را مشخص کرده است. غدیر، یکی از بزرگترین وقایع تاریخ جهان است که تا قیامت مسیر خوشبختی و سعادت انسان ها را تعیین کرده است.

یک فرصت طلایی برای درک بهتر معارف اسلامی و شناخت تاریخ اسلام و فصل ممیز تاریخ اسلام از تاریخ جاهلی است که بر همه مسلمانان واجب است غدیر را شناخته و فرهنگ و آموزه های آن را درک کنند. لذا در این مقال سعی شده است به گوشه ای از فرهنگ و آموزه های غدیر، اشاره شود.  

خلاصه :

"پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآل وسلم با قرائت خطبه غدیر تکلیف آحاد جامعه اسلامی را مشخص کرد، از این رو باید واقعیت، فرهنگ و آموزه های غدیر، سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شود تا همگان حقیقت ولایت مولی علی علیه السلام را بدانند. 2) اهمیت واقعه غدیر از دیدگاه هر عاقل و خردمند، شرف و برتری هر چیزی بستگی به فایده و نتیجه آن دارد و لذا واقعه عظیم غدیر، از جمله وقایع مهم تاریخ جهان اسلام است که در شکل گیری اساس مذهب امت اسلام و جامعه مسلمین و در پیروی آنان از خاندان پیامبر عظیم الشان اسلام، مهمترین نقش را ایفا می کند و لذا دانشمندان امت اسلام این واقعه عظیم را در آثار خود از سال 276 تا 1044 هجری آورده اند، بزرگانی همچون:

بلاذری، ابن قتیبه، طبری، ابن زولاق، خطیب بغدادی، ابن عبدالبر، ابن عساکر، شهرستانی، یاقوت حموی، ابن اثیر، ابن ابی الحدید، ابن خلکان، ابن حجر عسقلانی، سیوطی، یافعی، ابن الشیخ، ابن کثیر، ابن خلدون، ابن صباغ، قرمانی و..."

 

جهت مشاهده متن کامل مقاله کلیک کنید...