چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 09 مهر 1397 06:14

فقه غدیر / مبلغی، احمد

فقه غدیر

نویسنده: مبلغی، احمد؛

مجله کوثر - اردیبهشت 1376 - شماره 2 (6 صفحه - از 14 تا 19)

"مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی می‌گوید: «فضیلتی که برای روز غدیر وارد شده نسبت‌به فضیلتهای ماه رمضان زیادتر است.

امام صادق(ع) شیوه تهنیت گفتن در روز غدیر را چنین آموزش داده است: وقتی یکدیگر را ملاقات کردید، بگویید:

الحمدلله الذی اکرمنا بهذا الیوم و جعلنا من الموفین بعهده الینا و میثاقه الذی واثقنا به من ولایة ولاة امره و القوام بقسطه و لم یجعلنا من الجاحدین و المکذبین بیوم الدین. امام رضا(ع) فرمود که، هنگام برخورد با یکدیگر بگویید: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین(ع) (13) سپاس خدای را که ما را از تمسک‌کنندان به ولایت امیرمؤمنان(ع) قرار داده است.(16) «ح‌»حمد کردن پیامبر(ص) فرمود:

یکی از سنتها این است که مؤمن، در روز غدیر، صد بار بگوید: الحمدلله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایة امیرالمؤمنین علی بن‌ابیطالب(ع).

فضیلت این عمل بسیار است.امام رضا(ع) فرمود: روز غدیر روز زینت است، کسی که برای روز غدیر زینت کند خداوند همه گناهان کوچک و بزرگش را آمرزیده، فرشتگانی به سویش می‌فرستد تا حسنات او را بنویسند و تا عید غدیر سال بعد بر درجات او بیفزایند.امام علی(ع) فرمود: الدرهم فیه بمائتی الف درهم (35) ;فضیلت‌یک درهم، که در روز غدیر داده شود، با فضیلت دویست هزار درهم برابر است.

امام رضا(ع) در فضیلت این عمل فرمود: من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الانبیاء و الصدیقین (38) ; کسی که مؤمنی را در روز غدیر غذا دهد مانند فردی است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است."

جهت مشاهده متن کامل مقاله کلیک کنید...