غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

يَمنَعُ وَ يُعطِي

اختيار خداوند در تفضّل و امتنان

گنجينه ها و مخازن جهان در اختيار خداوند است و از آنجا كه خداي سبحان، حكيم علي الاطلاق است و بندگان را بهتر از خودشان مي شناسد، به هر كه بخواهد مي دهد و از هر كه بخواهد مي ستاند، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در جاي ديگر خطابه غدير فرمود:

«وَ يَمنَعُ وَ يُعطِي»
و منع مي كند و اعطا مي كند.

به عدّه اي بنابر حكمتش فراوان مي دهد و به برخي در حدّ كفاف و يا كمتر از آن مي بخشد، در آيه ي كريمه آمده است:

«لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليم‏» (1)
 كليدهاى آسمانها و زمين از آنِ اوست. براى هر كس كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مى‏ گرداند. اوست كه بر هر چيزى داناست.

 

او مي داند كه اگر روزي و نعمتش را بر همه بگستراند، زمين پر از ظلم و ستم خواهد شد. چرا كه بعضي بر بعضي ديگر از حيث ظرفيّت و قابليّت برترند و واكنشي يكسان نسبت به نعمت ها ندارند. در كتاب خود فرموده است:

«وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصير» (2)
 و اگر خدا روزى را بر همه ي بندگانش فراخ گرداند، مسلّماً در زمين سر به عصيان بر مى‏ دارند، ليكن آنچه را بخواهد به اندازه ‏اى [كه مصلحت است‏] فرو مى ‏فرستد. به راستى كه او به [حال‏] بندگانش آگاهِ بيناست.

لكن همان طور كه گفتيم خداوند هر آفريده اي را به نحو أحسن مي آفريند و نقصاني در او باقي نمي گذارد و هر چه كه مورد نياز باشد را تفضّل مي كند. اين پديده از سنّت هاي خداوندي است كه در كتابش بيان كرده است:

« ... صُنْعَ اللَّهِ الَّذي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْ‏ء ...»  (3)
و (آنها) ساخته ي آن خدايي است كه هر چيزي را مُتقَن (، محكم و بي عيب) آفريد.
 
امير المومنين علي (عليه السلام) در خطبه ي طويلي كه ايراد كردند، بيانات ارزنده ي در اين موضوع دارند:

«به راستي خداوند عزوجل شداد بن عاد، ثمود بن عبّود و بلعم بن باعورا را مهلت داد، نعمت هاي ظاهري و باطني اش را بر آنان فراخ گردانيد، اموال و عمرهاي طولاني به آنها بخشيد و زمين همراه با بركاتش به سوي آنها آمد تا آنها متذكّر نعمت هاي خداوند شوند و نهيب ها و هشدارهاي خدا را بشناسند و دست از استكبار بردارند. امّا زماني كه مهلت به پايان رسيد و به اوج لذّت ها رسيدند، خداوند عزّوجلّ آنها را مواخذه و ريشه كن كرد؛ برخي با سنگ هاي آسماني، عدّه اي با صيحه ي آسماني، بعضي هم با ابرهاي خشمگين و عده اي هم دچار زمين لرزه و بلعيدن زمين شدند. آگاه باشيد! به راستي كه هر اجلي فرا مي رسد...». (4)

پي نوشت ها:

1. الشورى: 12
2. الشورى: 27
3. النمل: 88
4. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص: 30 - 29

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر