چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 02 اسفند 1396 15:21

7 روز تا غدير (روز شمار غدير)

امامت غدير مبتنى بر جانشينى پيامبران‏

بنيان فكرى امامت در تشيع، مبتنى بر جانشينى پيامبران در قرآن است، كه خداوند آن را در يكى از فرزندان ذكور و يا برادر قرار داده است، همان گونه كه درباره نوح و ابراهيم‏ عليهما السلام خداوند جانشينى را در فرزندانشان قرار داد. حضرت موسى ‏عليه السلام از پروردگار خود تقاضا كرد: «از خاندانم كسى را وزير و معاون من قرار ده: برادرم هارون را، و به او پشتم را محكم كن و او را در امر رسالت من شريك ساز».

در آياتى ديگر، خداوند به داوود خليفه خود بر روى زمين سليمان را عطا كرد و سليمان وارث داوود شد. همچنين حضرت زكريا عليه السلام از خداوند ذريه‏اى پاك تقاضا كرد و خداوند نيز درخواست وى را اجابت كرد؛ و فرشتگان در نماز به وى ندا دادند كه خداوند تو را به يحيى بشارت می‏دهد، در حالى كه او به كلمه خدا گواهى دهد و او خود پيشوا و پارسا و پيامبرى از شايستگان است.

بدين سان خداوند مسئله جانشينى پيامبران را در خاندان آنان قرار داد، در حالى كه بايد شايستگى اخلاقى و مقام عصمت و علم را داشته باشند. آن گونه كه درباره حضرت ابراهيم ‏عليه السلام فرمود: «عهد من به ستمكاران نخواهد رسيد».

در آياتى از سوره بقره خداوند به بنى ‏اسرائيل می‏فرمايد: «به شما نعمت دادم». با مقايسه اين آيات با آيه ۱۵۰ سوره بقره و آيه سوم و ششم سوره مائده بر ما روشن میگردد كه منظور از نعمت امامت است كه خطاب به رسول خداصلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: «نعمت خود را بر شما تمام كردم». و اكمال نعمت بر آن حضرت در غدير خم با معرفى امام على‏عليه السلام به امامت صورت گرفت.