غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دوشنبه, 11 دی 1396 12:05

دعا برای فرج آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)...

پرسش:

بنام خدا

با عرض سلام محضر عزیزان پایگاه تخصصی غدیرستان

یک سوال: دعا برای فرج آقاامام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه حکمی دارد، آیا واجب عینی است یا کفایی لطفا" ضمن پاسخ ، توضیح هم عنایت بفرمایید

با تشکر

پاسخ:

سلام علیکم

با تشکر از شما

دعا برای امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) واجب عینی است نه واجب کفایی(واجب عینی، واجبی است که همه مکلفین باید انجام دهند، مانند نمازهای یومیه و واجب کفایی آن است که با عمل عده ای از عهده دیگران ساقط است، مانند تطهیر مسجد، تدفین میت و... .)
برای توضیح بیشتر این موضوع توجه شما را به مطلب زیر که برگرفته از کتاب مکیال المکارم است جلب میکنیم:

یکی از بهترین، بزرگترین و ارزشمند ترین دعاهای انسان، دعا برای کسی است که خداوند واجب فرموده است تمام مردم برایش دعا کنند و حقش را ادا نمایند، دعا برای امامی که نعمت های الهی را به برکت آن حضرت بر تمام آفریدگانش سرازیر میشود.
و شکی نیست که معنای مشغول شدن به خداوند، مشغول شدن به عبادت الهی است، پس دعا کردن برای امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) به طور همیشگی، موجب توفیق در بندگی و عبادت الهی خواهد شد و خدا او را از دوستان خود قرار خواهد داد.
نتیجه سخن آنکه: دعا برای امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) به طور همیشگی و درخواست سرعت بخشیدن خداوند به ظهور و فرج و بر طرف کردن اندوه او و خشنود و مسرور شدن آن امام بزرگوار، موجب دستیابی به دوستی خداوند و توفیق در عبادت الهی خواهد بود. (و این مطلبی نیست که بر کسی پوشیده باشد)
پس لازم است تمام مومنان نسبت به این مسئلۀ مهم، توجه خاصی مبذول داشته و همیشه و در همه جا این موضوع را رعایت کنند.

میرزا محمد باقر اصفهانی در خواب یا در حالتی بین خواب و بیداری امام بزرگوارمان، حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را دیده که سخنانی با این مضمون فرمودند:
بر منبر ها به مردم بگویید و دستور بدهید توبه کنند و برای فرج و تعجیل ظهور امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنند. این دعا، واجب کفایی نیست که همانند وجوب نماز بر مرده باشد، و اگر یک نفر یا چند نفر از مردم بر مرده نماز گزاردند، تکلیف از دیگر مردم برداشته شود؛ بلکه همانند نماز های روزانه بر تمام مکلفان واجب است که انجام دهند... .

با توجه به مطالب یاد شده، روشن شد که دعا برای ظهور امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) لازم است.

بدون شک، دعا برای آن حضرت و تعجیل در فرج، نوعی پیروی و یاری کردن آن بزرگوار است؛ زیرا یکی از نمونه های یاری دین و ایمان و یاری امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) یاری و کمک زبانی است، دعای برای آن حضرت نیز از جمله یاری ها و کمک های زبانی به حساب می آید؛
"اگر به شما ادای احترام شد،شما نیز بهتر از آن و یا به همان شکل ادای احترام را پاسخ دهید"(سوره نساء- آیه ۸۶)
بنابراین، هنگامی که بنده مومن برای مولایش امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) دعا کند و این کار را خالصانه انجام دهد. مولای بزرگوارش نیز دعایی خالص و ویژه برای او خواهد کرد تا در مقابل دعای او پاداشی داده باشد.

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر