غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یکشنبه, 10 دی 1396 13:41

با توجه به اینکه در خطبه ی غدیر در مورد...

پرسش:

با سلام خدمت شما من می خواستم از شما بپرسم با توجه به اینکه در خطبه ی غدیر در مورد امام زمان صحبت شده

و

به فرموده پیامبر اسلام که همه باید پیام خطبه ی غدیر را تا قیامت و تا زمان ظهور امام زمان همه به هم ابلاغ کنند نه فقط آخوندها حال این پرسش ها مطرح می شود که اصلا پیام غدیر چه بوده آیا فقط ولایت امام زمان (عج) و ائمه اطهار بوده است ؟ و اکنون ، وظایف ما در قبال خطبه ی غدیر و امام زمان و مخصوصا شناساندن پیام آن ها چیست؟چه راه های عملی وجود دارد که ما بتوانیم در میان خانواده و دوستان و همکاران و در مساجد و از همه مهم تر فرزندان به ترویج خطابه ی غدیر و پیام آن و همچنین معرفی حضرت مهدی (ع) بپردازیم؟لطفا به صورت دقیق و کاربردی بیش از ۸ تا از راه های تبلیغ را برایم در هر مورد ارائه دهید و همچنین مثلا شما این راه ها را به ما گفتید حالا برای عملی شدن این راه ها در میان محل هایی که گفتم چگونه پیش برویم و چه حرف هایی از خطابه ی غدیر از حدیث های معصومین از پیامبر ، از قرآن و ... بزنیم که روی مخاطب ما تاثیر بگذارد و به امام زمان و ائمه معصوم بیش از پیش علاقه مند شود و طوری شود که امکان آن مهیا شود که او هم در راه ترویج پیام خطبه ی غدیر همراه ما شود.اصولا در کار تبلیغی چه نکاتی رو باید رعایت کنیم تا به مشکلات کمتری برخورد کنیم.و همچنین امامان معصوم چگونه ما را به ترویج فرهنگ غدیر و امام زمان تشویق نموده اند و در این سخنان چگونه ما را در این راه تبلیغ یاری داده اند و چه چیز هایی گفته اند. لطفا به صورت دقیق و کاربردی من را در این راه راهنمایی فرمایید.همه این سوال ها مربوط به هم می باشند لطفا به همه آن ها برام پاسخ دهید. ممنون

پاسخ:

سلام علیکم

کاربر گرامی متن ارسالی شما حاوی چندین پرسش پراکنده می باشد که پاسخ به آن ها به طور تفصیلی از محدوده ی این سایت خارج است و ما ان شاء الله اجمالا پاسخ سوالات شما را تقدیم خواهیم کرد:

اوّل:

باید گفت تنها پیامی که به طور صریح جریان غدیر برای همگان دارد، مسأله ی جانشینی و امامت بلافصل امیرالمومنین علی و فرزندان ایشان (علیهم السلام) می باشد، هرچند در خلال آن پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مسائل دیگر همچون اهمیت حجّ و نماز و...، فقط اشاره می کنند. ضمنا باید دانست که موارد مذکور تنها در سایه ولایت اهل بیت (علیهم السلام) مورد قبول قرار می گیرند، چنان که در روایات آمده است.

دوم:

حال که ما ـ به لطف خداوند متعال ـ از رهروان ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) شده ایم، بایستی همگان را هرچه بیشتر با آن آشنا کنیم و طرفداران آن را بیفزاییم؛ چرا که راه خوشبختی و رستگاری همین است و بس. بهترین راه عملی برای ایجاد چنین شناختی در خیل مردم این است که از خود شروع کنیم؛ یعنی در ابتداء با دستورات و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) خود آشنا شویم و در مرحله بعد به طور عملی و کاربردی به اطرافیان خود – اعمّ از خانواده، فامیل، همسایه، همکاران و ... – انتقال دهیم؛ زیرا که تبلیغ عملی بهترین و بیشترین تأثیر را خواهد داشت. در روایت از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمودند:

«کُونُوا دُعَاهَ النَّاسِ بِأَعْمَالِکُمْ‏، وَ لَا تَکُونُوا دُعَاهً بِأَلْسِنَتِکُمْ». (قرب الإسناد (ط - الحدیثه)، متن، ص: ۷۷)
با اعمالتان دعوت کننده مردم باشید و تنها با زبان هایتان دعوت کننده نباشید.

سوم:

هرچه ما به درگاه ائمه (علیهم السلام) مقرّب تر شویم و شناختمان نسبت به ایشان بیشتر گردد، می توانیم تعداد نفرات بیشتری را با ایشان آشنا نماییم و تا وقتی خود از معرفت خالی باشیم، ممکن نیست بتوانیم در دیگران موثّر واقع شویم.

چهارم:

توجّه داشته باشید که خطابه بی نظیر غدیر راه روشن و پرنور ولایت معصومین (علیهم السلام) را به ما می نمایاند، امّا برای پیمودن و سلوک این راه بایستی – همان طور که گفته شد – به دیگر آیات و روایات مراجعه کنیم؛ و فقط به همین خطابه به عنوان حدیثی از احادیث ایشان بسنده ننماییم.
گمان می شود با مطالعه دو کتاب معرفی شده در ذیل، شما به باقی مانده ی پاسخ خود در رابطه با شیوه های تبلیغاتی، خواهید رسید:   

- کتاب تبلیغ غدیر در سیره معصومین (علیهم السلام) تالیف محمد باقر انصاری

- ۱۶۰ پیشنهاد برای احیای غدیر (کاری از واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان‌)

- چگونه جشن غدیر برگزار کنیم؟ (کاری از همان مرکز)

- کتاب غدیر، کلاس فوری تألیف محمد باقر انصاری (با انتشار مرکز غدیرستان)  

بعد از مطالعه کتاب های فوق همچنان با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را با ما در میان گذارید.

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر