غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شنبه, 09 دی 1396 08:17

آیا میشود گفت ولایت فقیه ...

پرسش:

سلام

آیا میشود گفت ولایت فقیه در طول ولایت امام علی ع می باشد؟ (نه در عرض ولایت امام علی ع) و طبق روایت که در غیاب امام عصر عج باید از فردی عادل و آگاه پیروی کنیم آیا میشود گفت همان ولایت فقیه است؟

با نکته بر این که کلا کلمه ولایت فقیه یعنی ولایتی که بر مردم فقه داشته باشد و این امر در زمان خود پیامبر نیز درست بوده است.

پاسخ:

علیکم سلام
ولایت علی علیه السلام در روز غدیر با گفتن من کنت مولاه فعلی مولاه واضح شد وآن اینکه هرنوع صاحب اختیاری که در مولاه اول وجود دارد و اثبات شان نبوت می کند و حاضران اعتراف کردند همه را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با گفتن مولاه دوم برای علی علیه السلام به دستور خداوند تفویض نمودند اما این تفویض کامل و مطلق بود با یک تفاوت آن هم اینکه نبوت خاتمیت پیدا کرده بود ولی بقیه شئون امامت انتقال داده شد به علی علیه السلام،برای فقها نیز از طرف ائمه علیهم السلام ولایت و سرپرستی تفویض شده است اما نه هر آنچه امام معصوم علیهم السلام صاحب اختیاری دارد، بنابراین اگر کسی این نوع ولایت یک فقیه را رد کند و رجوع مردم را جهت حل مسائل به فقیه منکر شود،مثل این است که اهل بیت علیهم السلام را رد کرده باشد.

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر