غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

«العَاصِم لِلصَّالِحِينَ»(قسمت چهارم)

«العَاصِم لِلصَّالِحِينَ»

نگهدارنده و نگهبان شايستگان.

(قسمت چهارم)

عصمت خاصّ خداوند در روز غدير

مأموريّت بزرگ رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در تعيين جانشين خود، از سوي منافقان به شدّت تهديد مي شد. آنها مدّت ها پيش از غدير چون متوجه نزديكي رحلت حضرت و تصميم ايشان بر تعيين رسمي جانشين شده بودند، صفوف خود را بر ضدّ پيامبر (صلي الله عليه و آله) و برنامه هاي آن حضرت مستحكم كردند. اقدامات اساسي انجام دادند و خود را براي روزهاي بعد از وفات پيامبر (صلي الله عليه و آله) آماده كردند و اين جا بود كه خط كفر و نفاق و عصيان دست به دست هم داده بودند.
نقشه داشتند تا مردم را متفرّق كنند و نگذارند اين برنامه به خوبي پيش رود. مقابل حضرت هفت نفر از منافقين از جمله ابوبكر، عمر، عبد الرحمن بن عوف و سعد بن ابي وقاص و جملاتي را به هم مبادله مي كردند:
- او را نمي بينيد كه چشمانش مانند مجانين مي چرخد؟! اكنون مي گويد: خدايم چنين گفته است!
- او به پسر عمويش فريفته شده است.
- هرگز در مقابل سخن او تسليم نخواهيم شد.
- كار پسر عمويش را عجب محكم و موكد نموده است.
- و ... . (1)

در اثناي خطابه پيامبر (صلي الله عليه و آله) به حضور آنها و خطري كه از سوي آنها مي رفت، اشاره فرمودند:

«وَ سَأَلْتُ جَبْرَئِيلَ (عَلَيهِ السَّلَامُ) أَنْ يَسْتَعْفِيَ لِي مِنْ تَبْلِيغِ ذَلِكَ إِلَيْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ لِعِلْمِي بِقِلَّةِ الْمُتَّقِينَ وَ كَثْرَةِ الْمُنَافِقِينَ وَ إِدْغَالِ الْآثِمِينَ وَ خَتَلِ الْمُسْتَهْزِءِينَ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ بِأَنَّهُمْ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَ يَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيم ...‏وَ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُسَمِّيَ الْقَائِلِينَ بِأَسْمَائِهِمْ لَسَمَّيْتُ وَ أَوْمَأْتُ إِلَيْهِمْ بِأَعْيَانِهِمْ وَ لَوْ شِئْتُ أَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمْ لَدَلَلْتُ وَ لَكِنِّي وَ اللهِ فِي أَمُورِهِمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ».
و من - اي مردم - از جبرئيل (عليه السلام) خواستم تا مرا از تبليغ امر ولايت به شما عفو نمايد، زيرا به كمي پرهيزكاران و زيادي منافقان و تباهي گناهكاران و نيرنگ مسخره كنندگان علم (داشتم و) دارم، همان هايي كه خداوندشان در كتابش اين گونه وصف نموده است كه «مي گويند آن چه را كه در قلبشان نيست و اين مسأله را آسان مي شمارند در حالي كه نزد خداوند بزرگ و ارزشمند است ... و اگر من بخواهم اين گويندگان را نام ببرم مي توانم و اگر بخواهم به شخص آنها اشاره كنم مي نمايم، و اگر بخواهم با علائم آنها را معرفي كنم، مي توانم ولي به خدا قسم من در كار آنان با بزرگواري رفتار كرده ام».

اما چون ديدند كه خداوند با عصمتش ايشان را از شرّ بدخواهان ضمانت كرده است و شرّ آنها را به خودشان باز مي گرداند، با شجاعت تمام مأموريت خود را به انجام رساندند، آنجا كه فرمود:
«وَ قَد ضَمِنَ لِي تَبَارَكَ وَ تَعَالَي العِصمَةَ مِنَ النَّاسِ وَ هُوَ اللهُ الكَافِي الكَرِيمُ فَأوحَي إلَيَّ - بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيمِ يَا أيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ مَا أُنزِلَ إِلَيكَ مِن رَّبَّكَ - فِي عَلِيٍّ يَعنِي فِي الخِلَافَةِ لِعَلَيِّ بنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إن لَم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسَالَتَهُ وَ اللهُ يَعصِمُكَ مِن النَّاسِ»
و خداوند مبارك و بلند مرتبه براي من عصمت از مردم را ضمانت كرده است و او كفايت كننده ي بخشنده است، و به من وحي نموده است «به نام خداوند بخشنده ي بخشايشگر، اي فرستاده ي ما! آنچه از سوي پروردگارت به تو فرود آمده است را - در خلافت علي بن أبي طالب - به مردم برسان، و اگر اين كار را انجام ندهي اصلا رسالتت را انجام نداده اي و خداوند تو را از مردم نگهباني مي كند و شرّ آنها را از تو دفع مي نمايد».

پي نوشت ها:

1. برگرفته از اسرار غدير ص 81 - 76

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر