غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شرحي برخطابه غدير

شرحي برخطابه غدير

    مقدمه

خطابه رسول مكرم اسلام صلي الله عليه وآله در روز عيد غدير خم را به حق مي توان شناسنامه شيعه دانست، اما به نظر مي رسد اين متن با تمام عظمت و اهميتي كه دارد چندان كه لازم است مورد شرح و تفسير قرار نگرفته و جاي چنين آثاري كه مورد نياز عموم مردم است در بين تاليفات خالي مي باشد. اميد مي رود مفسرين قرآن كريم همانگونه كه در تفسير كلمات و آيات شريفه قرآن همت گمارده اند، از دقت نظر و نگاه محققانه و ظريف خود در بررسي و تفسير اين كلام گهربار پيامبر اكرم يعني خطابه غدير نيز بهره برده و بتوفيق الهي در اين عرصه اثري ماندگار و ارزشمند از خود بجاي بگذارند.
با توجه به نياز علاقه مندان به معارف حقه ي غدير و اميرالمومنين عليه السلام و در اختيار داشتن گنجينه ي با ارزش خطابه ي غدير، در حال حاضر جهت رفع نياز كاربران اينترنتي و ديگر علاقه مندان گرامي شرحي مختصر بر خطابه غدير در دست تاليف بوده و به صورت هفتگي و ادامه دار براي  استفاده مخاطبين گرامي بر روي وب سايت تخصصي غديرستان قرار داده مي شود. اميدواريم با تقديم آن به محضر اولين شهيد دفاع از غدير حضرت محسن بن علي عليهما السلام عنايات خاص حضرت زهرا سلام الله عليها وآخرين وارث غدير حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را جلب نموده باشيم.  
((منتظر انتقادات و پيشتهادات شما به صورت هفتگي هستيم))

    اصول وفروع اعتقادات تشيع درخطابه غدير

تمام انگيزه مراسم با شكوه غدير خم، در روز هجده ذي الحجه سال دهم هجري توسط پيامبر صلي الله عليه وآله در محتواي خطابه غدير، با فصاحت و بلاغت بي نظيري بيان گرديده است.
خطابه پيامبر صلي الله عليه وآله در اين روز بيان كننده ي قانون اساسي اسلام و تشكيل دهنده ي اصول اعتقادات تشيع مي باشد، اعتقادي راسخ به ولايت و سرپرستي علي عليه السلام بر عموم مردم، و لزوم اطاعت و پيروي از ايشان و اوصياء گراميشان تا به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف.
خطابه ي غدير تابلوئي است باشكوه و سندي است رسمي از بيعت مردم با علي عليه السلام و محتواي آن تمام انگيزه ي خداوند از مراسم باشكوه غدير را آشكار مي سازد. سفارشهاي پيامبر صلي الله عليه واله به مردم در مورد علي عليه السلام و امر به اينكه «حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا قيامت بايد محتواي اين خطبه را تبليغ نمايند» آمده تا جاي هيچ عذر و بهانه اي براي كسي باقي نماند.
با بيان خطابه غدير شجره ي رسالت انبياء گذشته و زحمات بيست وسه ساله ي خاتم النبين صلي الله عليه واله ميوه داد و بالاخره توحيد، عدل، نبوت و معاد با محوريت امامت و با تبليغ و معرفي اميرالمومنين عليه السلام به مهر «رضيت لكم الاسلام دينا» معنا يافت.

    نتايج حاصل از ايراد خطابه در روز غدير خم

نتايج حاصل از ايراد خطابه پيامبر صلي الله عليه واله در روز غدير خم را مي توان به صورت مختصر در چند مورد بيان نمود :

1.    قطع اميد دشمنان ازطمع در دين؛

•    نا اميدشدن دشمنان از اسلام در كلام الهي

خداوند درقرآن مي فرمايد : «اليوم يئس الذين كفروا من دينكم»
•    قطع اميد مخالفان در وصايت و جانشيني پيامبر صلي الله عليه واله

حضرت زهرا سلام الله عليها مي فرمايند :«به خدا قسم پيامبر صلي الله عليه واله در روز غدير چنان پيمان ولايت را براي علي عليه السلام محكم كرد كه اميد ها را از دخالت در آن قطع كرد»

2.    بيان بزرگترين حكم الهي؛

امام باقر ع مي فرمايند : «لم يناد بشيء مثل ما نودي بالولايه يوم الغدير»
هيچ حكمي مانند ولايت در روز غدير اعلام نشده است

3.    اتمام حجت الهي بر مردم؛

اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند: «پيامبر صلي الله عليه واله در روز غدير براي احدي حجتي، و براي هيچ گوينده اي سخني باقي نگذاشت»
حضرت زهرا سلام الله عليها مي فرمايند:«خداوند بعد از روز غدير براي احدي حجتي و عذري باقي نگذاشت»  

4.    انگيزه خداوند از مراسم با شكوه غدير خم تحقق يافت؛

•    اعلان عمومي جانشينان پيامبر صلي الله عليه واله
•    حفظ دائمي اسلام از دشمنان
•     نتيجه گيري از زحمات بيست و سه ساله
•    بيان خط مشي آينده مسلمين تا قيامت

    دلائل اهميت خطابه غدير

1.    استفاده از يكصد آيه قرآن در محتواي خطابه به صورت شاهد يا تفسير

2.    بيان خطابه در آخرين سال عمر شريف پيامبر صلي الله عليه وآله

پس از گذشت بيست و سه سال از عمر شريف پيامبر صلي الله عليه وآله و هدايت دلسوزانه آن حضرت به همراه خطابه هاي فراوان، اين آخرين و مهمترين خطبه اي است كه بعد از حجه الوداع در ماه¬هاي آخر عمر شريفشان، قرائت مي شود و از اهميت ويژه اي برخوردار است، زيرا خداوند متعال ابلاغ مهمترين حكم خويش را براي آخرين سال رسالت خاتم پيامبرانش در نظر گرفته و مبلغ اين حكم ـ حضرت محمد صلي الله عليه وآله ـ را امر نموده كه بايد در آخرين خطبه ي خويش در حالت وداع با مسلمين اين حكم، كه اعلان ولايت اميرالمومنين عليه السلام است را به اجرا در آورد. از طرف ديگر شخص پيامبر صلي الله عليه وآله كه دلسوز امت و نگران از توطئه هاي منافقين در امر جانشيني بعد از خود مي باشد، محتواي  خطبه آخر خود را شامل مسائل مهم و حياتي جامعه مسلمين قرار داده.

3.    توقف سه روزه در غدير خم و بيان خطابه

توقف سه روزه در سرزمين غدير در حالي صورت مي گيرد كه حجاج از يك طرف خسته اعمال حج بوده و مسير زيادي را طي كرده اند و از طرف ديگر براي ديدار نزديكان و رسيدن به وطن لحظه شماري مي كنند؛ بنابراين در چنين شرايطي، دستور توقف سه روزه در بيابان از طرف رسول خدا صلي الله عليه وآله قطعاً بايد دليل قانع كننده اي براي كساني كه حضور داشته و يا كساني كه بعداً اين خبر به آنها مي رسد، وجود داشته باشد. آري خطابه ي پيامبر صلي الله عليه وآله در روز غدير و محتواي با ارزش آن دليل قاطعي براي اين توقف سه روزه بوده و آيندگان را نيز از شنيدن اين خبر قانع خواهد كرد.

4.    موقعيت جغرافيائي خاص غدير خم

خداوند متعال  براي ايراد خطاله مهم پيامبر صلي الله عليه وآله، محلي خاص را بيرون از شهر مكه و مدينه در نظر گرفت، خطبه ي مهم پيامبر صلي الله عليه وآله  با توجه به اهميت آن در مكان جغرافيائي خاص خود در سرزمين غدير خم قرائت شد؛ زيرا

اولاٌ: شهر، محل مناسبي براي بيان مطلب مهم نيست؛ زيرا با توجه به مشغول بودن ذهن مخاطبين به اموراتي كه در شهر است، ايراد خطابه نيز براي شنونده اي كه فكر او در مكه مشغول به امور حج است و يا در مدينه مشغول به ديدار آشنايان مي شود منطقي نخواهد بود.

ثانياً: موضوع مهم در خطابه، نشان دادن شخص وصي به همه ي يكصد و بيست هزار نفر مخاطب است و ديوار هاي شهر و مسجد مانع از اين ابلاغ خواهد شد و تاريخ نيز در واقعه غدير خم گواهي مي دهد كه «در غدير احدي نماند مگر آنكه پيامبر صلي الله عليه وآله را درحال سخنراني با چشم خود ديد و صداي آن حضرت را به گوش خود شنيد»

آري در بيابان غدير خم مانعي براي ديدن و شنيدن نبود ديدن شخصي كه روي دستان پيامبر ص معرفي مي شود و صداي شخصي كه به امر خداوند نداي «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» را سر مي دهد.

5.    اجتماع عظيم يكصد و بيست هزار نفري در غدير خم

قرائت خطابه ي غدير در اجتماع يكصد و بيست هزار نفري و حضور اين جمعيت عظيم در مقابل پيامبر صلي الله عليه وآله تا جائي كه آنان كه رفته بودند برگشتند و كساني كه نيامده بودند آمدند. و بالاخره اين كنگره بزرگ جهاني اسلام در هجده ذي الحجه سال دهم هجري شكل گرفت و ياد و خاطره ي آن در تاريخ نقش بست تا همه بدانند كه اين اجتماع عظيم بي علت نبوده و علت آن قرائت خطبه پيامبر ص و اهميت محتواي آن است.

6.    تضمين حفظ مراسم با شكوه غدير خم از طرف خداوند

وقتي خداوند حفظ مراسم را براي پيامبرش تضمين مي نمايد بدين معناست كه براي خداوند بيان اين ابلاغ توسط پيامبر صلي الله عليه وآله مهم و با ارزش است و بايد كاملاً در شرايط آرامش خطيب عالم منظور خداوند را برساند تا كل واقعه غدير معنا پيدا كند و اين حفظ بدان جهت بود تا پيامبر صلي الله عليه وآله بتواند خطابه ي مهم ومحتواي آنرا به مردم ابلاغ نمايد.

منابع:

1.    بحار الانوار : ج 37 ص 134، عوالم العلوم : ج 15/3 ص 163
2.    عوالم العلوم : ج 11 ص 595 ح 58
3.    الكافي ج 2 ص 21
4.    بحار الانوار ج 28 ص 186 – اثبات الهداه ج 2 ص 15
5.    بحار الانوار ج 43 ص 161 – دلائل الامامه ص 38 – الخصال ص 173
6.    الغدير ج 1 ص 34

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر