غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دوشنبه, 11 دی 1396 14:18

در تاریخ آمده است که علی کرمه الله وجه...

پرسش:

در تاریخ آمده است که علی کرمه الله وجه در خانه خدا بدنیا آمده است و در آن زمان همه به بت پرستی مشغول بودند. پس علی در بت خانه بدنیا آمده است ؟ یا چرا مادر علی به بت خانه پناه می برد؟ یا این که بت ها معجزه ای داشتند که علی در آنجا بدنیا آمده است ؟ اگر در بت خانه بدنیا آمده است چرا این راجز فضائل علی بدنیا آمده است واگر این که خلیفه اول و دوم و سوم و بقیه اصحاب و پیغمبر چنین نبوده است ؟

پاسخ:

با سلام

ولادت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در درون کعبه شرافت و فضیلتی است که علمای اهل تسنّن نیز به آن اذعان نموده اند. از جمله:حاکم نیشابوری مولف «مستدرک الصحیحین» می گوید:

«فَقَد تَوَاتَرَتِ الاَخبَارُ اَنَّ فَاطِمُهَ بِنتَ أَسدٍ وَلََدَت أَمیرَالمُؤمِنِینَ عَلِیََّ بنَ أَبِی طَالِبٍ کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ فِی جَوفِ الکَعبَهِ».
روایات به حدّ تواتر رسیده اند در این که فاطمه بنت اسد، امیر مومنان حضرت علی بن أبی طالب (کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ) را در درون کعبه به دنیا آورده است. (۱)

حافظ کنجی شافعی در «کفایه الطالب» صفحه ۴۰۷ از طریق ابن نجّار از حاکم نیشابوری حکایت کرده است:
«امیرالمومنین علی بن أبی طالب در کعبه، شب جمعه، ۱۳ رجب در سال ۳۰ عام الفیل به دنیا آمد و غیر از او کسی در کعبه به دنیا نیامده است، و این به خاطر بزرگداشت آن حضرت و اکرام اوست».

شهاب الدین آلوسی صاحب تفسیر کبیر «روح المعانی» در کتاب «سرح الخریده الغیبیَّه» صفحه ۱۵ که شرح قصیده عبدالباقی أفندی عمری است، در ذیل بیت:
أَنتَ العَلِیُّ الَّذِی فَوقَ العُلَى رُفِعَا      بِبَطنِ مَکَّهَ عِندَ البَیتِ إذ وُضِعَا
[تو بلند مرتبه ای هستی که تا بالا بلندی ها بالا برده شده ای، آن گاه که در میان مکّه نزد کعبه به دنیا آمده ای].

می گوید: و این که حضرت امیر (کرَّم الله وجهه) در خانه خدا به دنیا آمده امری است مشهور و در کتب فریقین سنّی و شیعی ذکر شده است ... و چه افتخاری برای امام أئمّه است که در جائی که قبله مؤمنان است به دنیا آمده باشد؟ «وَ سُبحَانَ مَن یَضَعُ الأَشیَاءَ فِی مَوَاضِعِهَا وَ هُوَ أَحکَمُ الحَاکِمِینَ» [پاک و منزّه است خدایی که اشیاء را در جایگاه های خود قرار می دهد، و او از همه ی حکم کنندگان برتر است].

آلوسی در ادامه گفته است: «گویا علی (علیه‌ السّلام) خواست تا در مورد خانه کعبه که موجب این افتخار برای او شده بود و در دل او متولد گشته بود جبران کند و به همین جهت بت‌ ها را از روی خانه به زیر افکند، زیرا در پاره ‌‌ای از اخبار آمده که خانه خدا به درگاه حق تعالی شکایت کرده و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من این بت ‌ها را پرستش کنند؟ و خدای تعالی به او وعده داد که آن مکان مقدّس را از آن بت ‌‌ها تطهیر کند».

روشن تر از همه این ها فرمایش خود امیرمومنان علی (علیه السلام) به صعصعه بن صوحان است که در واپسین لحظات زندگی علی (علیه‌ السّلام) از حضرتش پرسید: تو برتری یا حضرت عیسی بن مریم؟
علی (علیه‌ السّلام) فرمود: مادر عیسی در بیت المقدس بود، هنگامی که وقت ولادت عیسی فرا رسید، مریم ندائی شنید که «بیرون شو، این ‌جا عبادت ‌گاه است نه زایشگاه» اما مادر من فاطمه بنت اسد، هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد و من آنجا متولّد شدم و هیچ کسی دارای چنین فضیلتی نیست نه پیش از من و نه پس از من. (۲)

اما این که ولادت حضرت علی (علیه السلام) در بت خانه واقع شده گفتاری ناسزاست، زیرا که کعبه از همان آغاز بنایش، محلّ گردهمایی موحِّدان و یکتاپرستانی همچون حضرت آدم و ابراهیم و اسماعیل و غیر ایشان (علیهم السلام) بوده است. و اگر در برهه ای از زمان مشرکان نادان تعدادی بت در آن جمع می کنند، به اصل حقیقت و قداست آن ضربه ای نمی زند. کعبه همان جایی است که خداوند متعال در شأن او می فرماید:
«إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمین‏ -  فیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً ...» (۳)
در حقیقت، نخستین خانه ‏اى که براى [عبادت‏] مردم، نهاده شده، همان است که در مکّه است و مبارک، و براى جهانیان [مایه‏] هدایت است، در آن خانه آیات آشکاری مانند مقام ابراهیم وجود دارد و هر کسی وارد آن شود، در امان خواهد بود.  

خلاصه این که امیر مومنان (علیه السلام) حقیقتا در بت خانه به دنیا نیامدند، بلکه در اوّلین قبله گاه و اَمن ترین حرم الهی دیده به جهان گشودند و هیچ گونه چشم داشتی از بت ها نداشته اند، بلکه مانند پدران پاکش هیچ گاه بر بتی تعظیم و سجده نکرد و از همان دوران کودکی از اصنام بی زاری می جست.
همچنین باید توجّه داشت که خداوند دارنده همه تفضّل هاست «إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ» (۴)  و به هر کسی که بخواهد از فضلش می دهد، چنانچه فرمود:
«یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیم‏» (۵)
رحمت خود را به هر کس که بخواهد مخصوص مى‏ گرداند، و خداوند داراى بخشش بزرگ است.  

و امّا این که حضرت فاطمه بنت اسد (علیها السلام) به کعبه پناهنده می شود، نه به خاطر این است که ایشان مثل سائر بت پرستان اعتقادی به اصنام داشته اند، بلکه از این رو بوده است که او همچون پدران و اجداد و شوهرش یکتاپرست بوده است. شاهد این مسأله این است که وقتی نزدیک کعبه آمد، به خدا عرض کرد:
«رَبِّی إِنِّی مُؤْمِنَهٌ بِکَ وَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَ کُتُبٍ وَ إِنِّی مُصَدِّقَهٌ بِکَلَامِ جَدِّی إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ (عَلَیهِ السَّلَامُ) وَ إِنَّهُ بَنَى بَیْتَکَ الْعَتِیقَ فَبِحَقِّ الَّذِی بَنَى هَذَا الْبَیْتَ وَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذِی فِی بَطْنِی لَمَّا یَسَّرْتَ عَلَیَّ وِلَادَتِی».
بار خدایا! من به تو و کتاب هایی که فرو فرستاده ای و پیامبرانی که برانگیخته ای ایمان دارم و سخن جدّم ابراهیم خلیل (علیه السلام) را تصدیق می کنم. همو که خانه ی کهن تو را برپا داشت. پس به حقّ آن که این خانه را برپاداشت و به حقّ طفلی که در شکمم دارم، این زایمان را بر من آسان گردان! (۸)

پی نوشت ها:

۱. المستدرک , حاکم نیشابوری , ج۳ , ص۴۸۳
۲. علی (ع) از ولادت تا شهادت، ص۱، قم، نشر علمیه، ۱۳۹۷ ق. به نقل از الانوار النعمانیه، ج۱ ، ص۲۷
۳. آل ‏عمران: ۹۶ - ۹۵
۴. آل ‏عمران: ۷۳
۵. همان: ۷۴
۶. الأنبیاء : ۱۰۷
۷. البقره: ۲۵۳
۸. الأمالی (للصدوق)، النص، ص: ۱۳۲ . الأمالی (للطوسی)، النص، ص: ۷۰۷ و ۷۰۶ . بشاره المصطفى لشیعه المرتضى (ط - القدیمه)، ج‏۲، ص: ۸ .  کشف الغمه فی معرفه الأئمه (ط - القدیمه)، ج‏۱، ص: ۶۰

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر