غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دوشنبه, 11 دی 1396 14:07

کدام عمل از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) از حج بهتر است؟

پرسش:

باسلام و خسته نباشید

کدام عمل از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) از حج بهتر است؟

پاسخ:

سوالی که شما پرسیده اید، دارای جهاتی است. در ابتداء به مقدمات زیر توجه بفرمایید!

- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و أهل بیت عصمت (علیهم السلام) همگی پیشوایان ما هستند و فعل و قول و تقریر ایشان  مانند قرآن برای ما حجّت هستند. و بنابراین ما اگر روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بخواهیم، رجوع به احادیث اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) می نماییم.
-بهتر بودن گاهی از نظر ثواب است و گاهی از نظر أصالت داشتن و پایه ای بودن. یعنی لفظ «بهتر» مفهومی نسبی دارد.

در روایات متعدد آمده است که ولایت أهل بیت (علیهم السلام) از اساسی ترین و بهترین أعمال به شمار می آید و هیچ چیزی به آن نمی رسد.  
عَنْ فُضَیْلٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ الصَّلَاهِ وَ الزَّکَاهِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَهِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ مَا نُودِیَ بِالْوَلَایَهِ یَوْمَ الْغَدِیرِ.  
فضیل از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است: اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج، ولایت و هیچ چیزی مانند ولایت در روز غدیر مورد سفارش قرار نگرفته است.  (الکافی (ط - الإسلامیه)، ج‏۲، ص: ۲۱)

بالاتر اینکه، بنابر روایات اگر این چهار ستون و پایه، بلکه همه ی اعمال بندگان خدا بدون ولایت انجام شوند، خداوند آن را نمی پذیرد.   

همچنین هر کاری که در راستای ولایت مداری ایشان باشد، از برترین اعمال به حساب می آید. مثلا زیارت امام حسین (علیه السلام) از اعمالی است که از نظر ثواب، در روایات گاهی برابر و گاهی خیلی بهتر از حج به شمار آمده است و این به خاطر این است که منسوب به ولایت (علیهم السلام) می باشد.

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ حَجَّ ثَلَاثَ حِجَجٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ‏ (کامل الزیارات، النص، ص: ۱۴۰)
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرکس با معرفت به زیارت امام حسین (علیه السلام) برود، مانند کسی است که سه مرتبه همراه با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به حج رفته باشد.

مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع یَقُولُ مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع کَتَبَ اللَّهُ لَهُ حِجَّهً مَبْرُورَهً.
محمد بن سنان می گوید: از امام رضا (علیه السلام) شنیدم که فرمود: هر کس به زیارت امام حسین (علیه السلام) برود، خداوند برای او یک حج می نویسد. (کامل الزیارات، النص، ص: ۱۵۶)

البته داشتن این ثواب زیاد به این معنا نیست که ما حجّ را ترک کنیم و دائما مشغول زیارت شویم؛ حج وجوب خود را دارد و زیارت امام حسین (علیه السلام) نیز ثواب زیاد خود را دارد و البته این بحث را به خاطر ترس از درازا کشیدن کلام، به همین جا خاتمه می دهیم.

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر