غدیر
  • 03134490296
  • 09118000109
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شنبه, 09 دی 1396 08:06

چرا زمان پیامبر صلی الله علیه و آله در اذان...

پرسش:

چرا زمان پیامبر ص در اذان اشهدان علی ولی الله نبود ولی الان ما می گوییم؟

پاسخ:

اصل جواز شهادت به ولایت امیر المؤمنین علیه السلام در دین ثابت است ، زیرا که بر حسب روایات وارده از طریق عامه و خاصه ، اعتراف به ولایت امیر المؤمنین علی علیه السلام همراه شهادتین ، رجحان دارد و هرگز بدعت محسوب نمیشود حال اگر کسی بگوید پس چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردم را نسبت به این امر ملزم نفرمود؟ در جواب باید گفت :که این به خاطر رعایت حال امت بوده است که به جاهلیت اولیه برنگردند و مرتد نشوند، زیرا که اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آنها را در این مورد ملزم می ساخت ، قطعا قبول نمی کردند کما اینکه زیر بار خلافت امیر المؤمنین علی علیه السلام که از طرف خدا و توسط نبی اکرم صلی الله علیه و آله در روز هیجدهم ذی الحجه در بیان غدیر خم منصوب به خلافت و جانشینی بلا فصل آن حضرت شد، نرفتند و بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله آن فجایع به وجود آوردند.۱
پس بنابراین جَهر به شهادت ثالثه "اشهد ان علیاً ولی الله"در اذان واقامه ، خارج از بدعت است ، زیرا که با استناد به عموماتی که دلالت بر رجحان گفتن"شهادت ثالثه"دارد ، حکم به مشروعیت آن شده است که از جمله آن ادله روایت قاسم بن معاویه از امام صادق علیه السلام است که آن حضرت فرمود:
اذا قال احدکم لا اله الا الله،محمد رسول الله صلی الله علیه و آله ،فلیقل علی امیر المؤمنین علیه السلام ۲
«هریک از شما که گفت:لا اله الا الله، محمد رسول الله صلی الله علیه و آله پس باید به دنبال آن بگوبد علی امیر المؤمنین علیه السلام»
و اگر تنزل بکنیم و بگوییم که این اخبار از لحاظ سند ضعیف است ، اخبار «تسامح در ادله سنن »جبران ان را نموده و ضعف آن را بر طرف می نماید
این خلاصه گفتار ما است که به صورت کبرای کلی با هر عملی که رجحانش به دلیلی خاص یا عام ثابت شده باشد همراه است . چه موضوع مورد بحث« شهادت ثالثه» باشد یا موضوع دیگر.
شهادت ثالثه از چه زمانی آغاز شد؟
«شیخ عبد الله مراغی» که از علماء نامی اهل سنت است در کتاب«السلافه فی امر الخلافه»در رابطه با زمان آغاز «شهادت ثالثه» دو روایت زیر را نقل می نماید:
۱)سلمان فارسی رحمه الله علیه در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اذان واقامه بعد از شهادت به رسالت رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم به ولایت امیر المؤمنین علیه السلام نیز شهادت می داد. یکی از اصحاب به محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم شرفیاب شده و عرضه داشت : یا رسول الله ! امروز چیز عجیبی شنیدم که هرگز به گوشم نخورده بود ! آن حضرت فرمود : چه شنیدی؟ گفت : سلمان را دیدم که در اذان بعد از شهادت به رسالت ، به ولایت علی بن ابی طالب شهادت میداد! پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:چیز خوبی شنیده ای.۳
۲)یکی از اصحاب به خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم شرفیاب شده و عرض کرد:
یا رسول الله ابوذر را دیدم که در اذان بعد از شهادت به رسالت، به ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام نیز شهادت می داد! پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم فرمود: مگر فراموش کرده ای که در غدیر خم گفتم :
«من کنت مولاه فهذا علی مولاه » من مولای هرکس که باشم علی نیز مولای اوست
هرکس این دو پیمان را بشکند جز به خودش آسیب نمی رساند.۴
بر اساس این دوروایت گفتن، «اشهد ان علیا ولی الله»در اذان سابقه طولانی دارد و به زمان رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم بر میگردد. و از تعابیر پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم کاملا روشن است که بر آن صحه گذاشته و به اصطلاح آن را «تقریر» فرموده است.
( برای اطلاعات بیشتر به کتاب سؤالات ما تألیف حسین تهرانی چاپ دهم سال ۱۳۹۰از نشر حاذق صفحه۷۶۹ مراجعه کنید)

واحد پاسخگویی به سوالات

موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی صلی الله علیه و آله و سلم

 

غدیر,غدیرخم,غدیرشناسی

غدیر